Geschilderd op doek of op paneel

uit 2008 tot 2019 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

De zeven raven

2019

Jan heeft zeven raven gesitueerd in het decor van de misterieuze Calanais Standing Stones op het Schotse eiland Lewis. Jan is hier in 2018 geweest en heeft voor dit schilderij de compositie van de stenen aangepast. Jan heeft voor zeven raven gekozen en heeft 7 liggende stenen en 14 staande stenen geschilderd. Het heeft alles uit de kast gehaald om de dieptewerking te versterken.

Kelpie

2018

Een Kelpie komt voort uit de sagen en verhalen die Schotland zo talrijk zijn, Het is een watergeest die het meestal op mensen heeft gemunt met als doel hen het water in te lokken en te verdrinken, Een Kelpie kan daarvoor een gedaante aannemen, vaak is dat een paard maar ook de gedaante ven een verleidelijke vrouw is geliefd. Jan heeft op dit schilderij de Kelpie geplaatst in het decor van Eilean Donan Castle, in het noord-westen van Schotland op een schiereiland van Locch Duich. Is de ruiter die het kasteel verlaat, bestand tegen de verleidingen van het water of verdrinkt hij door toedoen van de geest?

De ontsnapping van Aphrodite

2017

Na vele eeuwen opgesloten in een beeld, heeft de Griekse Godin van de Schoonheid, Aphrodite, het helemaal gehad. Ze heeft een hamer en beitel tepakken gekregen en hakt zichzelf uit het steen vrij. Zo ontpopt de godin zich als een zelfbewuste aardse vrouw van de 21e eeuw.

Het Wrak

2016

"Het wrak" is een fantasie landschap, gelaagd geschilderd op doek in olieverf in dunne laagjes. De inspiratie haalde Jan uit diverse foto's die hij in zowel Cuba als op Rugen gemaakt heeft.

Schipper uit Lemmer

2016

Deze schipper ontmoette Jan in de haven van Lemmer op zijn botter. Hij mocht wat foto's van hem maken met het doel een portret te schilderen. Op de achtergrond projecteerde Jan de gebouwen van de oude zeesluis van de haven. Het portret is geschilderd in meerdere dunne lagen olieverf op een paneel met marouflage.

The Pitchmarket

2016

Dit schilderij geeft een eeuwenoude gevel weer in het kleine plaatsje Cerne Abbes in Dorcet, Zuid-Engeland. Jan is er al jaren eerder op bezoek geweest. Een "Pitchmarket" is de plaats waar vroeger de zakken met graan uitgestald werden voor de verkoop. Het schilderij is gemaakt in olieverf op paneel met marouflage, opgebouwd in dunne laagjes.

De benzinebrander

2016

Stilleven naar waarneming geschilderd. Marouflage op paneel. Een Studie naar de oude academische olieverftechnieken.

Moeder Aarde en het visioen van Jeroen Bosch

2015

Wat zou Jeroen Bosch geschilderd hebben in 21e eeuw om zijn emoties weer te geven over de vele milieurampen door vergane olietankers en olieplatforms.  Zou hij dezelfde symboliek gebruiken als in zijn schilderijen in de 15e en 16e eeuw? Het gebroken ei als symbool van een monsterlijke geboorte? De naaktheid van Moeder Aarde als symbool voor haar kwetsbaarheid? Gebeten door de hond als symbool voor de onbeheersbare situatie? De pad als symbool van het kwaad? Jan Britsia heeft dominant op de voorgrond, een monsterlijk lekkend olievat weergegeven. Moeder Aarde laat de vellen papier verontwaardigd uit haar hand vallen. Daarop de lange lijst milieurampen. De pad linksboven legt eieren en allerlei vreemde figuren slepen onverantwoord met het legsel. Het kan niet anders of er sneuvelen straks een paar met nieuwe monsterlijke geboorten als gevolg. De mensheid zelf dreigt kopje onder te gaan.

Ode aan Claesz

2015

Dit schilderij is een studie naar de oude academische schildertechnieken van voor 1900 zoals die nu op de academie Renshof worden gedoceerd. Voor dit schilderij zijn voorwerpen gebruikt die Pieter Claesz (1596 – 1661) zo graag op zijn schilderijen weergaf. Met die voorwerpen is een nieuwe compositie ontstaan.  

Valse Kunst

2015

“Dali’s hand drawing back the golden fleece in the form of a cloud to show Gala completely nude the dawn very very far away behind the sun” is de titel van het originele schilderij van Salvador Dali. Met het schilderij van Dali is wat aan de hand. Dali heeft hiervoor een schilderij gebruikt van Claude Lorrain (1602-1682) “Embarkation of St Paula Romana at Ostia”. Dali heeft de voorstelling van Lorrain sterk vereenvoudigd en zijn vrouw Gala erin geschilderd. Niet echt een vervalsing, maar netjes is het ook weer niet. Dit schilderij van Jan Britsia is een mix van het schilderij van Lorrain met dat van Dali met eigen aspecten erin verwerkt.

Dancing with Esscher

2013

Dit tweeluik geeft weer dat je ruimtelijke kubussen en vierkanten op veel verschillende onmogelijke manieren kunt weergeven in het platte vlak.   Als tegenstelling voor het platte vlak is het tweeluik met dansende vrouwen in de ruimte gesitueerd. Het is ala prima geschilderd met een acryl onderschildering als basis op 3D doek. Beide doeken zijn 120 x 70 cm.

Portret van Naomi

2012

Dit portret van Naomi is geschilderd met een acryl onderschildering en een paar flinterdunne laagjes olieverf. Het behoort tot een van Jan's eerste schilderijen waarbij hij probeert te glaceren. In dit schilderij is bladgoud verwerkt.

Art nouveau anders

2012

In dit schilderij in acryl is katoenen doek gelijmd waarmee de diepte wordt geaccentueerd. Het is geschilderd naar een eenvoudige lijntekening die Jan misschien wel meer dan 30 jaar geleden getekend heeft, waarschijnlijk naar een bestaand kunstwerk. Hij heeft dat werk nooit kunnen terug vinden, niet bij Mucha, niet bij Toulouse Lautrec of een andere tijdgenoot. Wanneer je de voorstelling herkend, houdt hij zich aanbevolen voor een bericht.

De bokser

2011

Een studie naar huidstinten. Onderschildering in acryl.

De oude violist

2009

De afgebeelde violist is op dit schilderij zo'n 30 a 40 jaar ouder gemaakt. De schilder ontmoette de man bij een concert aan de IJssel in Deventer. De violist zal zichzelf niet herkennen.

Cubaanse vrouw

2008

Vrouw uit een dansgroep die we op onze rondreis door Cuba tegenkwamen.

Zangeres in Varadero

2008

Zangeres in Varadero. Jan onmoette deze vrouw in Cuba en maakte een portret van haar.